14 juli 2007

Det sket sig direkt

Här lägger man ut ett trevligt semestermeddelande och andas frid och fröjd. Så ringer barnens pappa och berättar att Hon inte längre tillåter honom att träffa barnen och leka med dem på gården som han har gjort sen slutet av April månad.

Varför?
Juridik, förstås. Hon, fixerad vid "avlastningar", "stöd" och annat, har på något vis till slut insett att det inte ser bra ut i en kommande vårdnadsrättegång att pappan leker med barnen så gott som dagligen.

Pappan bemöttes av en tirad om Tingsrätten, Hovrätten och straff när han ville göra upp om kvällens träff.

Egentligen är detta något som jag har väntat på. Hon, den här bloggens huvudperson, tillhör inte de vassaste knivarna i lådan som det heter, men Hennes advokat, SåChic från Fina Advokatbyrån, har i alla fall lyckats bli just advokat.

SåChic måste ha satt sin Latte i halsen när hon fick höra att Hon tillät barnen att leka med sin pappa, den Alkoholiserade Våldsverkaren, i Fina Advokatbyråns scenario. Ett rekonstruerat samtal:

-Sånt går bara inte för sig, hajjarru!
-Jamen ungarna blir lugnare när de har träffat pappan. Jag tyar inte dom när dom livas.
-Håll ut. Tänk på skadeståndet och alla bidrag du får lyfta. Håll dom med mat om du kan, så sköter Soc resten.
-Jag veet, men dom bråkar ju hela tiden. Och jag har...
-TYYST. Det där vill jag inte höra ett ORD om. Klart att man får ta i lite för att lugnet ska råda, men det är inte comme il faut här, fatta det!
-Okej. Dom säger inget eftersom jag har sagt att...
-TYYST. Vill du in på Hinsan, eller? Tänk på att bidragen försvinner när barnen LVU-as. Ba'a så att du vet.
-Näe. Visst. När stänger Systemet idag, förresten?
-Klockan tre. Tig still och gör nu som jag säger:

[....]

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jaaa.. eller hur? Tråkigt för BARNEN att hon kom på att hon bäddade säck till sig själv. Alla korta stunder är viktiga i umgänget som det så fint heter när man på nåder för umgås med sina barn ;)

Plastfarfar sa...

Min egen uppriktiga åsikt är att barnen är en inkomst och inget annat för henne.

Utgifter och åtaganden verkar vara en belastning

Anonym sa...

Hmmm...

Men barnen kostar också, mat, kläder, hygienartiklar bostad mm. Bidragen täcker inte hela kostnaden.

Ju äldre de blir ju dyrare blir de och när de är 16 kommer inte längre barnbidraget. Studiebidraget ges inte längre under 12 månader. Bor de sedan hemma utan att studera vid 18 års ålder kommer inte heller bostadsbidraget.

Har hon tänkt på det????

Anonym sa...

Vad vi har förstått av läsningen får inte barnen särskilt mycket kläder, hygienartiklar eller ens mat av henne.

Anonym sa...

Jag har förstått det jag med, men det jag menar är att barnen blir ju äldre och då kostar de mer, hur ska hon göra då?? Det är ju inte så att bidragen är anpassade efter barnens ålder.

Anonym sa...

Hon har nog inte så lång framförhållning. Jag hoppas verkligen för barnens skull att situationen ändras till det bättre.

Plastfarfar sa...

UllaH och Anonym: Det är några år till bidragen börjar sina för Henne. Jag håller med Ulla om att Hon nog inte tänker så långt, men väl där "kan hon nog tänka sig" att pappan tar över vårdnad för barn efter barn allt eftersom Hennes inkomst från barnens bidrag tryter.

Cyniskt, javisst. Men tyvärr ingen omöjlighet...