25 september 2007

FK Talks Business

Detta har hänt:
I fredags när pappan hämtade två av barnen var tonen mellan de bägge exmakarna så civilserad man nu kan begära i det läge som råder. Senare på dagen blev det värre:

Mamman ringde upp pappan och råskällde för att han hade 'anmält henne till sjukkassan igen'.
-Igen, sade pappan. -Jag har inte gjort något sånt. Hon stod på sig. Till slut fick pappan möjlighet att förklara för Henne att det kanske var någon på hans sida som hade gjort något. (Underförstått mig och/eller Barnens Farmor, då förstås)

Därmed fick vi bekräftat vad vi länge har anat: Att Hon arbetar i princip som vanligt och samtidigt är sjukskriven på heltid. Att hon, en fri yrkesutövare med olika verksamheter och konton att jonglera med, arbetar om dagarna har vi vetat länge. Men vi har inte varit säkra på om hon fortfarande är sjukskriven.

Det är enda anledningen till att jag inte har gjort något den senaste tiden. Jag hade hoppats att en vårdnadsrättegång skulle bringa klarhet i saken. I så fall hade jag gått direkt från Tingsrätten till Försäkringskassan med den dokumentation som jag har samlat på mig. Men det blev ju förlikning, så Hennes status vad gällde sjukskrivning förblev oklar. Jag fick bida min tid.

Hur dum kan man bli?
De senaste dagarna har vi till vår häpnad sett Henne annonsera sin verksamhet. Ingen vettig människa gör väl så när man är sjukskriven? Dock har Hon tydligen gjort det. Nu har alltså Försäkringskassan hört av sig i ärendet. Hon ska dit på torsdag, har hon berättat för pappan. Personligen. Det räcker inte med telefonsamtal. Gissningsvis får hon tillfälle att kommentera dokumentation liknande den jag har samlat in.

Var det du? Svara Nu!
Ja, ja och nej. JA: Förra vintern ringde jag FK anonymt och anmälde Henne. Resultaten blev att Hon hånfullt förklarade för pappan att FK hade skrattat och lagt 'hans' anmälan åt sidan. Samt att hennes namn försvann från ett par mer eller mindre offentliga instansers annonsering.

Då visste jag att Hon var sjukskriven, men det senaste året har jag faktiskt inte känt till om hon har varit det eller inte.

JA: I vintras uppstod ett läge som var nästan lika flagrant som att annonsera sin verksamhet. Hon drog in femsiffriga belopp från en instans som inte kan ha känt till sjukskrivningen. Då skrev jag ett anonymt brev, som vi inte har sett någon som helst verkan av.

NEJ: Detta var sju månader sen. Jag har svårt att tro att FK-s fuskutredare tar så lång tid på sig att handlägga en anmälan även om detta inte rör sig om ett lättutrett VAB-fall, precis. Det måste vara någon för oss okänd som till slut har reagerat. Sagda okänd måste också ha känt till att Hon är sjuskriven, vilket vi alltså inte gjorde.

Anmälningen kan mycket väl vara ett resultat av Hennes marknadsföring korsat med hennes närmast osvikliga förmåga att skaffa sig fiender ovänner, både kommersiellt och privat.

Tycker jag synd om Henne om det nu blir återbetalning eller rent av böter? Inte om Henne, förstås. Att Hennes skatte- och betalningsmoral är usel har jag vetat i åratal. Men det finns de som indirekt drabbas om man sätter strypsnara på Hennes ekonomi.

Barnen

2 kommentarer:

Anonym sa...

Din blogg är verkligen intressant. Känner igen mig i mycket...

Plastfarfar sa...

...förhoppningsvis inte som Henne ;-)