17 december 2007

Läget klarnar

Förra torsdagen fick Hon två tunga nyheter. Dels meddelade Försäkringskassan (FK) att hennes sjukersättning är nerdragen och att hon är återbetalningsskyldig med 25.000 kronor, och dels hörde hennes mesta samarbetspartner av sig och meddelade att de lägger ner ett projekt som Hon har arbetat en hel del med.

FK drog ner med anledning av att Hon arbetar och den hon arbetar med drog i samma stund ner på samarbetet med Henne, alltså. Vi saknar fortfarande många detaljer, men under helgen har läget klarnat lite grann.

Vi, Hennes 'illvillga släkt', blev omedelbart beskyllda för att ha orsakat hennes predikament genom att ha anmält Henne till FK. Det har vi gjort, men för rätt länge sedan. I februari -07 om jag minns rätt. I september kallades Hon till FK för samtal. Detta skulle tyda på en lite väl lång handläggningstid, tycker jag. Mycket riktigt:

Under sensommaren kom det in en skriftlig och en muntlig anmälan till FK, har hon berättat för ett par äldre släktingar på pappans sida. Då vet vi att det inte var vår anmälan som orsakade FK-s utredning och beslut.

De har gjort slut
I ett bittert SMS till pappan har Hon också skrivit att hennes partner har lagt ner alla projekt som de har tillsammans. Det betyder att Hon just nu inte har så mycket att göra, vad vi vet.

Varför de lade ner samarbetet med Henne, vet jag inte. Men jag är rätt säker på att Hennes verksamhet aldrig skulle klara en revision. Vi känner till minst ett event som hon fick pengar för som helt enkelt aldrig ägde rum.

Vad har då hänt?
Gissningsvis har någon i Hennes närhet fått ett horn i sidan till henne och kontaktat både FK och de hon har arbetat med, och detta med detaljerade uppgifter som man har kunnat kontrollera och följa upp.

Det är ett i det närmaste helt osannolikt sammanträffande att FK och partnern hör av sig samma dag, men jag tror ändå inte att de har samarbetat. Jag vet ju inte hur FK arbetar i sådana fall, men att de skulle svara på propåer utifrån betraktar jag som uteslutet med tanke på tystnadsplikt och annat.

FK och partnern har nog utrett Henne var för sig, och det verkar ha tagit lika lång tid i bägge fallen. Nog om detta:

Barnen!
Hennes första reaktion var att det hela var vår 'fel' och att det blir barnen som drabbas:

  • Inga julklappar i år
  • Sämre mathållning
  • Inga nya vinterkläder
Det sista är nog det allvarligaste. Yngsta barnet har bara ett par varma byxor, som dessutom inhandlats av Barnens Farmor, vad mamman än säger om saken till syskonen. Barnens kosthållning har förbättrats under hösten tror sig pappan veta. Nu blir det den gamla ordningen med mikrade rester igen.

<Update>
  • En annan konsekvens är att Barnens Farmor och jag får öppna plånboken, fick pappan även höra.
</Update>

...och så ska vi omedelbart ta tillbaka 'vår' anonyma anmälan, kräver Hon. Som om det skulle hjälpa om det ens vore möjligt. Hon har lagt ut texten om saken till pappan: Man kan tydligen presentera sig för FK utan att den anmälda för den skull får veta vem som har anmält. Detta är i så fall nytt för mig, och jag själv inte hört något om det i mina kontakter med FK.

Det spelar ändå ingen roll. FK tar inga beslut på andrhandsuppgifter. De kontrollerar påståendena och gör sitt jobb.

Tiggeri
Hon har alltså kontaktat ett par äldre släktingar på pappans sida och berättat om det inträffade från sin sida sett, liksom om hur barnen kommer att drabbas. I sammanhanget dök det förstås upp pengar. Hon behöver ett belopp långt högre än de kan klara. Detta skulle lösas genom att andra i släkten också gick in och betalade. (Hon hade faktiskt mage att nämna mig och Barnens Farmor i sammanhanget!)

Släktingarna blev förstås mycket bekymrade. Så styggt att anmäla Henne. Det här var ju förskräckligt. Vad kan vi göra?

Som man bäddar får man ligga,
svarade jag. Jag påpekade att Hon har ägnat sig åt en regelvidrig verksamhet med öppna ögon; Hon har tagit risker och då måste man vara medveten om att det kan gå åt pipsvängen. Vidare att Hon klär sig själv bättre än barnen (det hade de själva sett) och att det var si och så med nykterheten. Vi och Soc (kontaktpersonen) har till och med sett Henne onykter på söndagseftermiddagen.
[Med mera dylikt. Länge]
...och det är faktiskt våra skattepengar som Hon har tillskansat sig, lade jag till på slutet.

De blev lite lugnare av allt detta. Det är ju ingen ängel som oförskyllt har drabbats av min ondska, precis. Men det viktigaste för dem var faktiskt att det inte var vi eller barnens pappa som hade anmält Henne.

Vad händer nu?
Vet ej. Vi kommer förstås att göra vad vi kan för barnen, det är väl allt man kan säga just nu. Men något ekonomiskt stöd till Henne kommer aldrig på fråga om någon nu trodde det.

Helgen 21-23 december är umgängeshelg enligt tingsrättens schema, och den vågar Hon knappast sabotera. Barnen får då julmarknad, en 'julafton' hos oss och en med pappan. Lita på att det blir klappar också.

Alltid nåt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tur att ni finns för barnen.

Plastfarfar sa...

Tack, Ulla.

Trött Moder sa...

Stackars barn som har så ondsinta släktingar som inte ger deras mamma stora summor pengar varje gång hon begår ett brott...

Säger som Ullah, tur att ni finns där för dem! Ha en riktigt trevlig jul nu!

Plastfarfar sa...

Tack, Tröttis.

Anonym sa...

Hade ni bott i samma kommun hade jag för länge sedan skickat mina barns urväxta hela och välbevarade kläder till er att ha som extrakläder, med tanke på att hon inte tar sitt ansvar.

Plastfarfar sa...

Tack, Stina. Det är tanken som räknas ska du veta.