18 januari 2008

Att spela in eller inte...

Kommentartråden till inlägget härom dagen om att besvara mail med telefonsamtal för att lättare kunna neka efteråt, kom in på det här med att spela in sina samtal. Mummel skrev en kunnig och läsvärd kommentar:

Det är lagligt med inspelningar. Vad som enligt lag krävs är att EN av parterna vet att inspelning görs. Sen är det ju förstås artigt att upplysa den andre att man spelar in - men inte nödvändigt. Många som hotats på telefon har i förundersökningar haft god hjälp av inspelade samtal. Etiskt/moraliskt är en annan sak, bevisvärde i rättegång en tredje.

Jag anser inte att värdighet/ovärdighet inte har ett skit med saken att göra - och även om det inte går att använda i en ev rättegång så är det alldeles utmärkt att ha som "minnesstöd", inte minst i kontakter med Soc/FK.

Vad är viktigast? Pappas värdighet eller barnens långsiktiga välmående? Där har man ett moraliskt/etiskt dilemma som vida överstiger frågan om inspelade samtal, tycker jag! Är det därtill så att det förekommer hot om indraget umgånge från en part, och att denna part inte svarar på mail för att "komma undan" möjligheten att något ska kunna användas emot henne - köp en bandspelare. Eller en recording jack till mp3-spelaren/mobiltelefonen.

För vems integritet står högst?

Den vuxnes, eller barnens? Barnen har ju inte en chans, och därtill borde alla barn få möjlighet att älska båda sina föräldrar. Vuxenproblem borde alltid hållas borta från barnens horisont.
(Tidigare i tråden hade jag varit tveksam till att spela in samtal och ansett detta ovärdigt)

Jag håller med Mummel på alla punkter och har bytt åsikt om det här med inspelning. Men det är barnens pappa som råder i saken, måste jag påpeka.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har spelat in samtal under många år. Barnen lärde sej också att spela in. Mest för att de då visste att det som dom sa inte kunde svängas och förvrängas av den vuxna i andra ändan.

Den vuxna visste om att vi använde oss av inspelningsmojäng men vägrade tro att det fungerade och hävdade å det bestämdaste i tingsrätten att det både var omöjligt och otillåtet.

Som bevismaterial har det noll värde, visst. Men för barnens del har det varit skönt att kunna lyssna igenom samtalet i efterhand.

Och visst har jag försökt få tillstånd en bättre behandling av barnens rättigheter med hjälp av inspelningarna, utan att lyckas men jag har iaf försökt.

När barnen blir vuxna kan jag också ge dem kassettbanden och låta dom lyssna på det som sägs. Om dom vill veta.

Och visst, jag har varit emot avlyssningsapparatur men lärt mej den hårda vägen att det borde ha använts i mycket större utsträckning under mycket längre tidsperiod. Då hade barnen också haft en chans till en mycket lyckligare barndom.

Lycka till.

Anonym sa...

Mycket bra skrivet av Mummel och också av Dudaim.

Anonym sa...

Självklart måste en av parterna vara medveten om att ett samtal spelas in, hur skulle det ens annars vara möjligt? Det är inte vetskapen om inspelning som gör den olaglig eller inte, det är väl snarare behörigheten till samtalet som avgör. Tredje part har ingen behörighet att spela inandras samtal, därför krävs tillstånd för att tex. avlyssna telefoner om man misstänker grov brottslighet.

Straffrättsligt, om det är fråga om tex. olaga hot så har bandinspelningar självklart ett bevisvärde.

Men civilrättsligt sett så är det tveksamt om en inspelning har ett bevisvärde över huvud taget.

Anonym sa...

Måste göra ett tillägg på den där lagen om inspelningar. Det krävs alltså att DU SJÄLV DELTAR i samtalet (inte endast att du vet om att du spelar in...).

Plastfarfar sa...

Du, Dudaim (f'låt. Kunde inte låta bli ;-) tänk på att kassettbandspelare är på utdöende. Se till att få över materialet på något digitalt medium innan det är för sent.

Det vore något att bevara även Hennes telefondialoger med pappan till barnen när de blir stora. Få se vad det kan bli.

Alla: Spelar man in ett samtal utan att någon av parterna vet om det, så är det ju buggning. Sånt får privatpersoner inte ägna sig åt.

Ett hårklyveri, Stina: Om jag på begäran hjälper pappan igång med en inspelning utan att själv delta, vore detta brottsligt?

Mummel sa...

Om du meckar upp en dold utrustning på pappans telefon, utan att tala om det, och sedan spelar in hans samtal, fortfarande utan att tala om det, DP är det brottsligt.
Om du hjälper honom att ställa iordning grejor, på hans fråga, och sen struntar i vad som händer...
Ja, du ser skillnaden.

Telefonsäljare spelar in. Kundtjänster spelar in. Jag spelar in i jobbet (men det är för att jag är lite ofrisk, och alla jag pratar med vet om det, för den delen!), och vilken privatperson som helst får spela in sina egna samtal - oavsett vem de pratar med.

Det är inte i närheten av buggning, nämligen!

Plastfarfar sa...

Hårklyveri till dig också, Mummel: Om jag eller pappan trycker på inspelningsknappen när jag har riggat grejorna, kan det påverka? (Jag deltar förstås inte i samtalet)

Mummel sa...

Nä.Vem som trycker på knappen spelar ingen roll. Om telefonägaren/hållaren/prataren är medveten om att inspelning pågår.

Borde ju gå att spela in mobilsamtal också, med rätt modell???

Mummel sa...

Förresten:
det finns relativt billiga och bra mp3-spelare som man lätt kan ansluta till telefonen via sk recording jacks.

Sen är det bara att använda sej av programmet som medfäljer spelaren för att tanka över på datorn.

Bränna ner på cd. För framtida behov. Typ myndigheter - eller kanske, om man ska dra slutsatser av tidigare kommentarer, för barnen.

För barn bildar sej egna uppfattningar då de vuxit upp. Och det kan vara bra att ge dom faktaunderlag, om det efterfrågas. Eller om det man säger ifrågasätts, med utgångspunkt från vad den andre föräldern har för verklighetsuppfattning och har upplyst barnen om.

Själv har jag a-l-d-r-i-g sagt ett ont ord om skitstövlar till farsor till berörda barn. Har behörskat mej intill utplåningens gräns tills de var stora nog att bilda sej en egen uppfattning om personen ifråga, och börja f-r-å-g-a. Då har jag givit min uppfattning om hur saker har sett ut, och sedan hänvisat till den andre föräldern för hans.

Ibland har jag backat upp mina utsagor via dagböcker...

Plastfarfar sa...

Nokias värstingar kan spela in samtal direkt i apparaten, många Ericsson också. Men de senare avger ett pip med jämna mellanrum för att informera att inspelning pågår.

Pappan har inte någon av de modellerna, så om han beslutar sig så blir det någon sladdlösning.

Annars vill jag påminna om att den här bloggen är tänkt att bevaras så länge att barnen vid en mogen ålder kan ta del av turbulensen från en annan synvinkel än mammans.