15 april 2008

Det här hade jag svårt att tro

Har jag haft en skyddad uppväxt? Visst, ett villasamhälle utanför Stockholm låter väl bra. Men den tillvaron var inte heller den helt utan komplikationer, om nu någon trodde så. Men det här hade jag inte ens kunnat tänka mig. Det tog dagar innan jag kunde acceptera detta:

Fotboll
Ett av barnen gillar att sparka boll och h*n är dessutom ganska duktig. Snart stundar en födelsedag, och då vore det naturligt att ersätta förfjolårets söndersparkade boll med en ny. Icke.

Pappan pratade om saken med barnet och fick då veta att hemma hos honom fanns det inga kompisar att spela med, så någon boll behövdes inte. -Okej. Hemma på mammas gård, då?

-Där säger dom åt mig att sticka. Jag får inte vara med, kom svaret.

Va?
-När jag kommer ner på gården så får jag inte vara med.

Föräldrarna
Barnets Farmors omdedelbara reaktion var att ungarna på gården är påverkade av sina föräldrar att inte släppa in det här barnet i gemenskapen. Min omedelbara rektion på detta var att dom har väl en egen uppfattning om det här barnet, som är glatt, utåtriktat och numera inte så ohygieniskt som förr.

Sånt har alltid förekommit, förklarade hon för mig. "Lek inte med dom där. Dom är [ bla..bla ]" Själv har jag aldrig hört talas om sådana saker. Pappan, som förstås tog saken ganska hårt, tror likadant som Barnens Farmor.

Ett barn är utstött för att utstötarnas föräldrar inte tycker om barnet eller dess förälder.

Föräldern, helt klart
Vi vet att mamman har dragit på sig klagomål för barnens liv och kiv, för att uttrycka saken milt. Hyresvärden har ringt på mer än en gång med anledning av larm och bråk i trappen och till och med för att vatten har spolats ut genom badrumsfönstret (Fråga inte. Jag bara återger) vid ett tillfälle.

Mamman har hotat barnen med att de blir vräkta (läs en bit ner på sidan) om de inte sköter sig.

Då hamnar Hon förstås på minus i kvarteret. Folk ser Henne och barnen som ett negativt inslag i gatubilden och stöter ut henne ur den gemenskap man har runt en i kvarteret inbyggd gård. Själv tror jag att Hon inte ens märker en sån sak, egotrippad som hon är, men barnet märker det.

På det svåra sättet.

Inga kommentarer: