23 april 2008

Födelsedag

Ett av barnen, det som inte får vara med på gården, fyllde år i måndags. H*n firades i går hemma hos pappan med presenter, sång och tårta. Barnens farfar kom. Deras Farmor och jag var förstås också med. Jag hade med mig tulpaner som jag personligen överräckte till jubilaren. Vi budade nämligen blommor en tidigare födelsedag, med ett trist resultat.

Hötappar
Det var inte vilka presenter som helst vi hade gått ihop om, ska ni veta. Dels ett keyboard elpiano (jag kallar det iallafall för synt) från Casio med alla möjliga programmeringsmöjligheter, och dels Guitar Hero III till PS2-an. GH III är den senaste (och trådlösa, tack för det!) gitarrstimulatorn i serien och verkar riktigt kul.

Barnet for som ett torrt skinn mellan grejorna och kunde inte bestämma sig för vilken som var kuligast.

En klassiker
Mamman kunde lätt räkna ut när barnet skulle firas och mycket riktigt så ringde pappans telefon tre gånger under tårtkalaset. Han svarade på den fjärde uppringningen. Inte ringer Hon väl enbart för att störa, väl? Jodå. Inte var det något akut, inte. Hon vek ut sig om hur mycket och hur besvärligt allt var. Det viktiga hade Hon pratat om tidigare under dagen, problembarnet:

Möte i skolan
Idag är det ett stort möte i skolan om det barn som inte mår bra och dessutom har problem med sina lärare, så till den grad att vi anmälde skolans beteende till högre instans. Jag har skrivit en del om det den sista tiden. Läs här, till exempel. Eller här, då allt började. Nåväl:

Pappan, som är ledig i dag, erbjöd sig förstås att kommat dit. Men det gick lika förstås inte. Mamman meddelade nämligen att pappan 'inte var anmäld' och därmed inte kunde komma. En av Hennes hemmahosare är det ialla fall, och kommer med 'som vittne' (Hennes formulering).

Det där med att pappan inte var anmäld är den blekaste bortförklaring jag har hört på länge. Han ska bistå med avlastning av alla de slag (och han gör det!), men inga spår av detta ska få synas utåt.

I Hennes världsbild, den hon speglar till Soc och andra instanser, drar hon ensam hela lasset. Pappan finns där någonstans, men inte mer. Enligt Henne.

Sån är Hon.

Inga kommentarer: