21 juli 2008

Tillbakadragande

Det stora:
Pappan har skrivit till tingsrätten och tagit tillbaka sin anmälan om umgängessabotage:

...då mitt umgänge med mina barn åter har startats och [mamman] och jag har planerat in fler umgängen emellan mig och mina barn anser jag saken vara utagerad
Vafalls?
Pappan har skrivit till tingsrätten och tagit tillbaka sin anmälan om umgängessabotage.

Vad hände?
Rätten agerade fördömligt snabbt. Bara några dagar efter det att anmälan kom in, så fick Hon ett brev från rätten i saken. Svar önskades inom tio dagar.

Brevet landade hos henne bara timmar innan Hon reste med barnen till en släkting för att fira en födelsedag och göra lite sommar. Det gjorde inte saken bättre, bland annat eftersom de skulle vara borta just tio dagar. Hon blev ordentligt stressad av det hela.

Kontakt med pappan togs.

Mamman medgav –indirekt– att hon hade saboterat hans umgänge med barnen och att detta inte skulle upprepas. Hon hade tydligen tagit kontakt med sitt ombud också och fått reda på att nu skulle det kosta pengar att få deras hjälp (tror vi). Och pengar, om något, är uppenbarligen en bristvara för Henne.

Pappan hade pratat med sitt ombud, som tyckte att det var bra att gå vidare i saken. Det skulle faktiskt kunna sluta med utökad umgängesrätt, menade ombudet. Ombudet sade också att det här med att ta tillbaka en anmälan knappast skulle komma att ligga pappan till last. Det viktiga är att var ärlig, uppriktig och sanningsenlig gentemot rätten. (En taktik som hittills inte varit särskilt lönsam, men ändå)

Varför då inte tvåla till Henne?
Två skäl.
-Det viktigaste: Pappan känner inte att han orkar en vända till i ett rättssystem som har gjort honom så illa och dömt honom mer eller mindre på förhand. Hans energinivå är just nu så låg att han måste ransonera sig. Tänk också på att Hon har gått med på umgänge igen. Syftet med anmälan kan sägas vara uppnått.

-Det andra: Blir det ett möte i rätten, så vet vi inte vad Hon och hennes ombud kommer att komma med (och vad barnet dresserats att säga). De har ljugit förut och kommer då förstås att göra det igen. Kanske blir pappan av med hela umgänget.

Min personliga kommentar
Jag hade tvålat till, men så är jag också en chanstagare i mångt och mycket. Det faktum att Hon blev omskakad av anmälan säger mig att hon för en gångs skull verkligen skulle hamna på defensiven. Det går inte att neka till sabotage när det gäller hennes agerande.

Hennes och Fina Advokatbyråns enda linje skulle bli det här med 'barn i fara'-klausulen som tillåter avbrutet umgänge. Och att både mamman och SåChic ljuger i rätten utan att ens blinka vet vi sedan länge.

Soc skulle med all säkerhet också bli indragna och få lämna utlåtanden. Hon har nya handläggare sedan en tid och vi vet ganska lite om dessa. Bara att en av dem enligt Henne har polisanmält pappan för barnmisshandel. Sådant är illavarslande.

Sån är Hon
De orden har jag avslutat många inlägg på den här bloggen med. Vi gör det igen:

Mamman kommer hem med två barn och ett färdmedel om ett par dagar. Av någon anledning kommer de två andra med ett annat, ett par timmar senare. Utan att blinka har Hon därför bett pappan att passa de två först anlända medan hon åker ut och möter de två andra. Då kan han väl lika gärna ha de två över natten?

Barn i fara, var det. Barnen rädda för sin pappa, var det.

Sån är Hon

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker absolut man skall respektera pappans beslut att ta tillbaka verkställighetsansökan.
Finns dock en grej som kan vara värt att tänka på och det är att nästa gång situationen uppstår så är det lika bra att köra hela racet.
Annars kan Hon inbilla sig att hon kan bedriva umgängessabotage när det passar och sedan komma undan med det genom avbön och att be om ursäkt.
Och den karusellen tror jag inte pappan vill hamna i.
En sak till med en verkställighet och det är att den kan fungera som en sorts upprättelse för pappan. Han utmmålas nu som skurken och behandlas därefter. Men om "offret" och "martyren", dvs "Hon" får en sanktion mot sig så kommer pappan att ses med andra ögon.

Plastfarfar sa...

Jag tycker som du, Tycko. Nu får vi avvakta och se hur länge den här dosen verkar på Henne.

Tyvärr är hon långt ifrån rationell i sitt agerande, så det går inte att koppla av. Får hon t.ex kontaktfamilj i önskad omfattning så kan situationen uppstå igen...