05 december 2009

Mer om sprutor

Jag var förbi pappan och barnen idag och berättade att Barnens Farmor var hängig och trött efter sin spruta mot Svininfluensan. Ett av barnen pratade initierat om vaccinationer och var mycket kunnig på hur det hela fungerade. Sedan kom det:

Jag har aldrig fått en spruta i hela mitt liv
Vafalls!? Vaccinerar man inte barn nuförtiden? Själv minns jag smittkoppsvaccinationen som att de gjorde ett sår på axeln och sedan droppade i något. Eller var det mot Polio? Sak samma. Jag kolllade påståendet med pappan. Det var sant.

Inget av barnen har vaccinerats mot någonting!!
Det var tunga diskussioner och konflikter när barnen var nyanlända, men Hon vann. Barnen skulle inte komma i befattning med något som odlats i ägg. Punkt.

Ska man lita på Smittskyddsinstitutet —och det gör iaf jag— så innefattar det allmänna vaccinationsprogrammet skydd mot en hel del: "polio, difteri, stelkramp, kikhosta, infektioner orsakade av Haemophilus influenzae typ b, mässling, påssjuka och röda hund och allvarliga sjukdomar orsakade av pneumokocker".

Inget av barnen är skyddat mot någon av dessa åkommor. De får alltså inget skydd mot H1N1 heller, har mamman bestämt i sin Veganska Visdom. Hellre får de utsättas för risk.

Sån är Hon.

4 kommentarer:

Ullah sa...

Inte ens mot stelkramp???

Plastfarfar sa...

Nix. Inget av de fyra barnen har fått någon spruta i hela sitt liv.

(Hade jag vetat detta, så hade jag låst in katten i ett annat rum när de hälsade på. Tänk om hon hade rivit något av dem?)

Ullah sa...

Men om de akut skulle behöva en spruta (gud förbjude), vägrar modern då också?

Plastfarfar sa...

Mitt svar växte till ett eget inlägg som du kan läsa här om du inte redan har sett det.