09 juni 2010

Skolavslutningen

Upplägget
De fyra går i olika skolor, men avslutningen var på samma dag för dem alla. Det äldsta, som verkar ha lagt av det här med skola till förmån för spelande och TV, uteblir från sin. Det näst äldsta går i en annan skola än de två yngsta. Mamman skulle närvara där, och pappan i de två yngstas skola. Barnens Farmor och jag hade gärna varit med det näst äldsta, men Hon var skulle ju dit...

Detta hände
Mamman, som kom hem från sin resa igår, SMS-ade pappan vid halv två-tiden i natt om hur dags det näst äldstas avslutning började. Pappan vaknade med detta i telefonen och svarade lika barockt som Hon frågade: "Klockan tolv på söndag". Vet man inte när de egna barnen har skolavslutning?

Avslutningen
Inte helt PK, men helt OK vad oss anbelangar. Samling på skolgården och avmarsch till kyrkan, ledd av två fanbärare. Trångt värre var det, men vi fick platser. Pappan hade försvunnit i vimlet och återsågs först när det hela var igång.

Med Henne vid sidanom! (Inte på inbjudan precis)

Skulle hon inte vara med det näst äldsta barnet? Svaret kom efter sånger och tal i kyrkan. Mamman hade varit med det näst äldsta 'en kvart tjugo minuter' och sedan lämnat detta för att gå till avslutningen med de två yngsta.

Vidare passade hon på att skälla ut pappan för än det ena, än det andra i sällskap av föräldrar och lärare som bara vände sig bort utan att visa tecken på medhåll, något som Hon förmodligen var ute efter. Tvärtom såg jag under dagen flera tecken på sympati och tillit till pappan från föräldrar och lärare. Det vet att han ställer upp.

Läraren för det av de två yngsta som har problem med temperamentet sade att pappan har bidragit till att det är åtskilligt bättre nu än förr. Mamman nämndes över huvud taget inte.

Summarum
Av de fyra barnen firade ett avslutningen framför PC-n, två hade en närmast sliskigt överspelad närvaro av sin mamma och ett fick klara sig själv efter tio minuter.

Jag mådde illa. Barnens Farmor mådde illa. Hur kan man svika som Hon gjorde?

PS Det kan dessutom tilläggas att det näst äldsta fick pokal och lite stålar för att ha varit den som har sålt mest majblommor i sin skola. En ära som alltså fick uppbäras utan någon anhörigs närvaro.


4 kommentarer:

Ullah sa...

Hur går det för barnen nu när sommarlovet har börjat?

Plastfarfar sa...

Vi gör vad vi kan. Detaljer följer.

Mummel sa...

Det är så förbannat sorgligt när totalnarcissistiska människor får barn...
Någon gång kommer räkningen. Barnen blir ju faktiskt vuxna, och då blir det dags för de vuxna som funnits omkring att betala, eller få betalt.

Jag ser ju hur mina barn funkar nu när de är vuxna... Hur deras kontakt med den förälder som ägnat sej åt sej själv och sina egna behov är mer eller mindre obefintlig - trots att jag slitit som ett djur för att de ska ha pappa-kontakt.

Det är till mej de kommer. Det är jag som får deras tillit och kärlek, och det är jag som får deras stöd och hjälp när jag behöver den.

Det gäller "bara" att finnas där, så som ni försöker. Barnen kommer att veta, och de kommer att uppskatta det ni gjort, även om det inte gett resultat. Och förhoppningsvis är det dessa försök som ger dem styrka att göra sej ett liv när det är dags.

Tänker på dej/er.

M

Plastfarfar sa...

Jag vet inte hur jag ska svara, mer än Tack för dina ord, Mummel. De värmer och stödjer, ska du veta.