18 augusti 2010

Gör det fram- och baklänges

Jag har nämnt att jag inte berättar om allt som sker i den här bloggen, av olika skäl jag inte tänker gå närmare in på. Men igår hände något som får mig att ta upp ett par saker som vi hittills har utelämnat.

Stöld och månadspeng
I våras uppdagades det att det av barnen som har problem med sitt humör (och impulser?) hade tagit inte mindre än 500 kronor från ett syskon. Pengarna gick till oklart vad och var därmed borta. Barnens ekonomi är minst sagt skral. Mamman ger dem inga pengar utom möjligen som 'belöning' för utfört arbete i hemmet, men två av dem gnetar på minsta slant och har alltså lite i sparbössan. (Fast Barnens Farmor och jag är där med en månadspeng). Det bestulna barnet föreslog en avbetalningsplan:

Det syndande barnets månadspeng skulle gå till brottsoffret till dess att skulden var betald. Så blev det.

Drakoniskt och svårt att säga emot. För alla utom en.

Ett (två!) telefonsamtal
I går kväll ringde det barn som hade tagit pengar från syskonet upp sin farmor och undrade om månadspengen. Farmodern svarade att den går till just syskonet på grund av stölden fram till dess att beloppet är avbetalat.

Barnet slängde på luren. Sedan ringde h*n igen och sade till  farmodern:

Knulla dig fram- och baklänges jävla kärring
Barnens Farmor blev så chockad att hon inte minns vad hon svarade på detta. Luren slängdes på.

Efterbörd
Farmodern ringde givetvis pappan och berättade. Nu är bägge två lika bedrövade, och ingen av dem mår särskilt bra av det hela. Inte jag heller. Men ordvalet förtjänar en kommentar. Det är nämligen mammans formuleringar som har spritt sig till barnen.

Det hela började på Facebook, där Hon gjorde en trevlig bekantskap i våras. Bekantskapen utvecklades till att Hon och bekantskapen skulle dela lägenhet i New York ett antal månader. Bekantingen skulle stå för hyran. Visst gick det bra med barn där, förklarade bekantskapen. Men det kanske räcker med två?

Vem tror på sånt? Nåväl:

När det hela sprack —förstås— så förkunnade hon saken i just ovanstående ordalag, omformulerat att Hon hade blivit detta.

PS
Nu är det en långvistelse på en helt annan kontinent som hägrar. Men Hon har lärt sig läxan, så det är inte via Fejjan som kontakten är knuten den här gången.

Går Hon på Nigeriabrev också?

2 kommentarer:

Ullah sa...

Jag är ledsen att jag inte blir förvånad över att barnet sa som det sa; efter allt du har berättat om mamman har jag insett att det bara är toppen av ett isberg som når er och ännu mindre som du berättar om här. Barnets utfall är naturligtvis högst oroväckande, och ännu ett bevis på hur dåligt h*n och syskonen har det hos mamman. Jag hälsar återigen till farmodern och önskar henne och dig kraft att fortsätta på alla sätt ni kan att vara den positiva motkraft ni är för syskonskaran. Ni är enormt viktiga för dem.

Plastfarfar sa...

Tack, stort tack, Ulla. Barnet har varit med mamman större delen av sommaren. Vi tror att det spelar in när det gäller utlevelse och ordval.