28 december 2010

Barnens mormor

Efter en konflikt med Henne är alla förbindelser dem emellan brutna. Mormodern har flyttat utan att lämna ny adress och har numera hemligt nummer, har mamman sagt till barnen. (Jag hittade mormoderns adress och ett mobilnummer på Hitta.se utan större problem, så mamman kan lätt kontakta mormodern om hon vill)


Mamman är konfliktbenägen, det vet alla som har haft med henne att göra, så det är egentligen inte förvånande. Det har varit avbrott dem emellan förut. Konflikten kan ha haft sitt i ursprung i vilken struntsak som helst, men jag är benägen att tro som pappan: Ett bråk om pengar, kanske ett lån som mamman inte kan eller vill betala tillbaka.

Julen
I och med detta uteblev en massa julklappar till barnen, men en släkting på den sidan hörde i alla fall av sig och lät dem önska sig saker, som sedan postades hem.

Emellertid kunde det äldsta barnet inte komma på något (De önskade klapparn stod vi på pappans sida för), så släktingen satte in pengar på mammans konto så att hon skulle köpa något till barnet i fråga.

Tror ni att hon gjorde det?

Rätt gissat. På julafton hemma hos mamman fick det äldsta barnet 'nästan inga klappar' enligt ett av det andra barnen, som tyckte jättesynd om sitt syskon. Det hela rättades i och för sig till hemma hos oss på Juldagen, men den här julen lär nog det drabbade barnet ha med sig i livet.

Frågan jag ställer mig är om beloppet över huvud taget kommer barnet till godo. Det har hänt förut att pengar tillhörande något barn plötsligt har torkat in från mammans konto


3 kommentarer:

Ullah sa...

Jag tänker på det som Mummel skrivit flera gånger, att barnen en gång blir vuxna. Då får nog mamman vara med om fler brytningar.

Plastfarfar sa...

Det tror jag också.

Milus sa...

Mitt yngsta lill-troll i första högen förlorade tron på tomten första julen den andra föräldern hade fått vårdnaden.
Alla andra barn på skolans julfest (även de som inte var skolbarn oxå alltså) fick julklappar av tomtemor och tomtefar. Men inte lill-trollet och stor-trollet.
Föräldern "visste inte" att det var just föräldrarnas ansvar att ta med julklapp och lägga i tomtens säck.
Konstigt då att alla andra närvarande visste...

Den julen grät lill-trollet många gånger och länge och undrade gång på gång på gång om tomten ens visste om att h*n fanns.
När julafton kom och det blev tomtebesök ville h*n inte lämna min famn och var mycket skeptisk till både tomtar och tomtesäckar.
Man är inte gammal när man är nyss fyllda 6 och såret föräldern tillfogade barnet var stort.

Än idag 10 år hyser h*n agg emot jul och följer mer än gärna med min "nya" familj utrikes över julen.

Jag firar nämligen ogärna jul på grund av den andra förälderns ovilja att låta våra gemensamma barn vistas hemma hos mig de jular som är "min" tur.
Jag har inte fått ha barnen hos mig en endaste jul sen skilsmässan gick igenom, däremot har det gått bra att låta dom komma till mina föräldrar ett par timmar på julaftonskväll om jag varit där och hämtat/returnerat dem...och istället har jag börjat resa bort över julen. Gör mindre ont att sitta på en solig strand på julafton.